Zo voorkom je uitstelgedrag bij potentiële cliënten

Mensen willen wel veranderen, doelen behalen, problemen oplossen en nieuwe dingen leren, maar als het even kan niet nu. Vaak houden ze zichzelf voor te denken dat eerst de situatie moet veranderen, voordat ze de volgende stap zetten. Er moet eerst meer tijd, meer geld of meer energie zijn. Dit kun je zien als een nadeel, maar je kunt er ook op inspelen een soort “omdenken”. Zoals Cruijff ooit eens zei “ieder nadeel heb z’n voordeel”.

Dit artikel is vooral geschikt voor coaches en therapeuten die workshops geven of willen gaan geven. Door middel van deze blog leer je juist op een positieve manier gebruik te maken van uitstelgedrag, wat iedereen van zichzelf kent.

Waarom (gratis) workshops geven
Workshops geven is een goede strategie om jezelf te profileren en je zichtbaarheid te vergroten. Het is bedoeld om mensen op een laagdrempelige manier kennis met jou te laten maken en ze te laten zien welke expertises jij in huis hebt en wat jij voor hen kunt betekenen. Eerst waarde geven dan krijgen! Als je geld wilt verdienen met workshops geven, moet je een andere aanpak hebben. Je workshop is NIET de dienst die je wilt verkopen, maar een strategie om je diensten te verkopen.

Waarschijnlijk bereik jij ook het tegenovergestelde
Je wilt die workshops meerdere keren per jaar geven en natuurlijk plan je die data vast vooruit. Wat je waarschijnlijk doet, is al die data voor het hele jaar op je website publiceren. Die fout hebben wij in het begin ook gemaakt. Wij dachten ook dat we daarmee de potentiële workshop-deelnemer een dienst bewezen. Heel begrijpelijk als je zoveel mogelijk opties wilt bieden zodat ze zich inschrijven. Daarmee bereik je juist tegenovergestelde…

Wat gebeurt er als je dit niet doet?
Wanneer je alle data al op je website publiceert, neem jij direct de noodzaak weg om aan jouw workshop deel te nemen, want ze hebben ook de kans op een later moment deel te nemen en kiezen ze daar voor. Het publiceren van meerdere data speelt juist in op het uitstelgedrag dat mensen van nature hebben. Wij hebben dit zelf ervaren en ook van experts vernomen dat dit inderdaad averechts werkt. Het blijkt dat mensen in sommige gevallen eerder gemaakte afspraken ervoor gingen afzeggen, omdat ze niet wisten wanneer de volgende workshop werd gegeven.

Reptielenbrein activeren
Activeer het reptielenbrein door bewust schaarste te creëren. Het creëren van schaarste is een krachtige beïnvloedingstechniek die twijfelaars en uitstellers over de streep kan trekken om deel te nemen aan jouw workshop. Sommige zullen bang zijn dat ze hierdoor mensen “manipuleren”. Misschien is dat wel zo als je het vanuit die hoek bekijkt. Maar je kunt het ook anders interpreteren. Je bewijst ze juist een dienst want jij geeft de deelnemer van jouw workshop juist heel veel waarde. Hij of zij leert er veel van en kan in de meeste gevallen zijn toekomstperspectief verbeteren.

Jouw voordeel wanneer je schaarste creëert

  • Jouw workshop wordt makkelijker gevuld naarmate je diensten moeilijker verkrijgbaar zijn
  • Jouw workshop wordt gezien als nog waardevoller omdat het schaars is
  • Mensen denken het is alleen dan en dan dus moet ik erbij zijn
  • Het idee van schaarste zorgt dat men eerder in actie komt

Dus niet doen
Alle data voor het hele jaar op je website zetten

Wel doen
Alleen de eerstkomende data vermelden. Pas als deze is verstreken, publiceer je de volgende op je website.

Vormen van schaarste waar je op in kunt spelen met je workshops zijn

  • Slechts 1 datum publiceren
  • Aantal plekken in de workshop beperken
  • Aanbieding die tijdelijk geldig is
  • Op = op