Waarom de meeste coaches en therapeuten liever niet werken aan hun zichtbaarheid

Iedereen heeft het er altijd over dat je als ondernemer zichtbaar moet zijn en dat je jezelf in de markt moet zetten. Dat geldt ook voor jou als coach / therapeut als je wilt bouwen aan een succesvolle praktijk. Je kunt op vele manieren zichtbaar zijn zoals online als offline.

Online zichtbaarheid
Vormen van online zichtbaarheid kunnen zijn: zoekmachine optimalisatie, bloggen, email marketing, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Twitter, nieuwsbrieven, Instagram en Google Adwords.

Offline zichtbaarheid
Vormen van offline zichtbaarheid kunnen zijn: netwerkbijeenkomsten, bijeenkomsten, organiseer een gratis workshop, persberichten, advertenties en radio (interviews).

Top 7 om niet zichtbaar te willen zijn
Bijna niemand benoemt het, maar als je stappen zet om je eigen zichtbaarheid te vergroten, steken er bij de meeste coaches en therapeuten twijfels en belemmerende overtuigingen de kop op. De meest herkenbare zijn wel

  1. Kan ik het wel?
  2. Ben ik goed genoeg?
  3. Ik houd niet van marketing of sales
  4. Ik ben er niet goed in mezelf te verkopen
  5. Kan ik het wel (waarmaken)?
  6. Moet ik niet eerst nog een training volgen?
  7. Anderen coaches / therapeuten zijn veel verder, wat heb ik nou te bieden.

Dit helpt niet mee
Als je deze onderstaande 5 punten nog niet echt helder hebt, wordt het lastig om echt naar buiten te treden. Je zult je dan ook minder veilig voelen om je zichtbaarheid te vergroten.

  1. Wat jij jouw klanten te bieden hebt
  2. Welke transformatie jij bij je cliënten in gang kan zetten
  3. Waar jij ze bij kunt helpen en hoe
  4. Wie jij wilt bereiken en wie nou eigenlijk jouw ideale cliënt is
  5. Wat jou anders makt in vergelijking met jouw vele concurrenten

Zichtbaarheid begint van binnen. Als je echt helder weet wat jij wilt en waar je voor staat is het veel makkelijker jezelf te laten zien. Juist dit is voor coaches en therapeuten echt één van de lastigste aspecten van hun ondernemerschap.

Meer helderheid creëer je door voor jezelf duidelijk te krijgen:

  1. Wie jouw ideale cliënt is. Maak daar echt een karakterprofiel van. Lees bijvoorbeeld ons blog artikel ‘Ik wil helemaal geen doelgroep kiezen’ en ‘een kijkje in de psyché van jouw doelgroep’.
  2. Wat de problemen en / of verlangens van jouw doelgroep zijn.
  3. Met welke problemen en verlangens zou jij samen met je cliënt willen werken.
  4. Wat je precies zegt als jou gevraagd wordt ‘wat doe je?’. Wil je meer impact met jouw verhaal? Lees dan ons blogartikel ‘Een goede persoonlijke boodschap werkt als een magneet’.

Zoek je handvatten om aan de slag te gaan, download dan ons gratis Werkboek. Dit werkboek helpt je bij meer helderheid, focus, inzicht, je krijgt een beter beeld van jouw waarde en je vergroot je impact. Kom je er niet uit of loop je hier op vast, dan is wellicht onze training precies wat jij nodig hebt.

Wij wensen je veel plezier en helderheid bij je interne en externe zoektocht.