Verdienmodellen: wat wil je gaan verdienen als coach of therapeut?

‘De sleutel naar meer verdienen is het kiezen van het juiste verdienmodel’.

Verdienmodellen: Wat wil je gaan verdienen als coach of therapeut?Je werkt als coach of therapeut, maar worstelt iedere maand om rond te komen? Of wil je een eigen praktijk gaan starten, maar heb je geen idee welk tarief je gaat vragen en hoe je aan het eind van de maand je kosten moet gaan betalen?

Dan is het goed om eens na te denken over de diverse verdienmodellen voor coaches en therapeuten. Je denkt waarschijnlijk dat je alleen met ‘uurtje-factuurtje’ je praktijk kunt runnen, maar er zijn nog zoveel andere mogelijkheden.

Door een juist verdienmodel te kiezen

  • krijg je een inkomen dat voorspelbaar is en waar jij je goed bij voelt
  • doe je de juiste dingen op het juiste moment
  • voel je je zekerder in je bedrijf
  • durf je het tarief te vragen wat bij jouw diensten en jouw talenten past.

Hieronder vertel ik je over de diverse verdienmodellen. Doe er je voordeel mee en denk er eens rustig over na. Wat past bij jou? Waar voel jij je het prettigst bij? Je kunt natuurlijk verdienmodellen combineren, maar probeer wel een focus te houden. En bekijk ook waar je blij van wordt. Hier heeft Jessica een blog over geschreven. 

Heb je na het lezen nog vragen, dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen en wij helpen je een focus aan te brengen.

a) Eén-op-één
Dit is de coach of therapeut die een sessie geeft aan een cliënt. Je besteedt tijd aan jouw cliënt en krijgt hier geld voor terug. Dit is vaak de basis van je praktijk. Het tarief staat vast.

Voordelen: makkelijk om te beginnen en duidelijk voor je (toekomstige) cliënten
Nadelen: je rekent vaak een laag tarief waarbij je niet krijgt wat je waard bent

b) Training en consulting
Als coach of therapeut breng je je ervaring, kennis en kunde over. Bijvoorbeeld om als adviseur een directeur advies te geven.

Voordelen: Je gaat anderen helpen door jouw kennis over te brengen. En het geeft extra inkomsten
Nadelen: de basis is ook ‘uurtje-factuurtje’

c) Groepen trainen en coachen
In plaats van de 1-op-1 sessies of adviezen leg je nu de focus op een groep. Je kunt een workshop organiseren of groepssessies. Bijvoorbeeld een groep hardlopers die je gaat begeleiden, zowel fysiek als mentaal. Ook kun je denken aan evenementen of seminars.

Voordelen: je bereikt een grotere groep mensen die voor jou komen en jou betalen. Deze workshops kun je ook gratis doen, waarna je de deelnemers aan het eind vertelt over de ongekende mogelijkheden van jouw (betaalde) training.
Nadelen: je bent zelf nog wel de belangrijke schakel en dus kwetsbaar. Ook moet het je liggen om voor een groep te staan en te overtuigen.

d) Abonnement
In plaats van uurtje / factuurtje kun je ook kiezen voor een abonnement. Je biedt jouw cliënt een maandlidmaatschap voor een bepaald bedrag, hiervoor krijgt hij of zij een aantal sessies per maand, maar kan ook contact opnemen via mail of Skype. Je biedt dus veel meer dan alleen sessies en daarvoor is de cliënt ook bereid meer te betalen.

Voordelen: je weet financieel waar je aan toe bent. Je inkomen is constant en dat geeft je zekerheid.
Nadelen: het kost tijd om cliënten te overtuigen van het nut van het abonnement.

e) Werken in een team of samenwerken
Je gaat samenwerken met een andere coaches of therapeuten. Je kunt er ook voor kiezen om samen te werken met ondernemers met een andere discipline, maar die zich wel richten op dezelfde ideale cliënt. Hiermee kun je deze cliënt nog meer waarde bieden.

Voordelen: Samen ben je sterker en kun je elkaar motiveren. Je deelt de kosten van de praktijkruimte en van de promotie. Je kunt cliënten naar elkaar doorverwijzen.
Nadelen: je moet rekening houden met de ander en goede afspraken maken.

f) Affliliate
Je kunt anderen vragen jouw diensten te promoten en je geeft hiervoor de ander een vergoeding. Of je gaat zelf producten of diensten van anderen promoten waar jij dan weer een vergoeding voor krijgt. Je neemt natuurlijk wel producten of diensten waar jij achter staat.

Voordelen: je vergoeding is niet afhankelijk van de tijd die je erin steekt. Het kan zijn dat de promotie die je doet voor een ander heel veel oplevert. Anderen die voor jou promoten, hebben een andere doelgroep, waardoor je jouw markt vergroot.
Nadelen: je vergoeding is niet afhankelijk van de tijd die je erin steekt.  Het kan zijn dat de promotie die je doet voor een ander niets oplevert.

 

g) Verkoop van producten

Je kunt producten ontwikkelen die je kunt verkopen. Denk hierbij aan een e-book, een handleiding, een checklist, laat je fantasie de vrije loop. Een product dat voor jou heel makkelijk werkt, is voor een ander misschien wel geld waard.

Voordelen: eenmaal gemaakt, kun je het digitaal blijven verkopen. Hierdoor kan jouw inkomen fors omhoog gaan, zonder dat je hiervoor veel hoeft te doen.
Nadelen: het ontwikkelen kost tijd en energie. En inlevingsvermogen om te bedenken wat jouw (toekomstige) cliënt nodig heeft.

Ik hoop je hiermee meer informatie te hebben gegeven en hoop dat je hiermee verder kunt.