Facebookpagina moet je daar wel aan beginnen als coach of therapeut?

Je bent of voor of tegen Facebook, heel veel zit er niet tussenin. We weten allemaal dat het bereik met Facebook heel groot kan zijn en dat er regelmatig berichten viraal gaan.  Al vraag ik mij bij sommige berichten af, hoe die post zo massaal opgepakt wordt. Maar dat ter zijde.

Werkt het hebben van een Facebookpagina voor coaches en therapeuten

Deze vraag is niet met een simpele ja of nee te beantwoorden, omdat vele facetten van invloed zijn. Ook is er de laatste tijd veel veranderd aan Facebook en het algoritme wordt regelmatig geüpdate, met alle gevolgen van dien. Ondernemers kunnen Facebook zowel betaald als onbetaald (organisch) inzetten. Alleen wordt het ondernemers wel steeds lastiger gemaakt om met onbetaalde berichten een groot bereik te hebben. Is Facebook jouw medium, dan raden we je aan om zowel betaalde (gesponsorde) als onbetaalde berichten te posten.

Wie zitten er op Facebook

Kort door de bocht komt het erop neer dat bijna iedereen op Facebook zit. Om te weten of jij er goed aan doet om je kostbare tijd te besteden aan Facebook moet je jezelf een aantal vragen stellen.

  1. Wie is jouw ideale cliënt?
  2. Zit deze client regelmatig op Facebook?
  3. Is Facebook het beste medium om deze mensen te bereiken?
  4. Wat wil of denk je te bereiken met een Facebookpagina.
  5. Waarom wil je het inzetten.

Er wordt vaak onderzoek gedaan naar de gebruikers van Facebook. Aan de hand van deze grafiek krijg je een duidelijker beeld per leeftijd.

Jouw bereik op Facebook

Als je net begint om Facebook ook zakelijk te omarmen kan het best lastig zijn effect te hebben. Je moet over een lange adem beschikken en het niet persoonlijk opvatten wanneer jouw post niet het gewenste resultaat oplevert. Wij horen regelmatig terug dat coaches en therapeuten denken dat als zij maar goed genoeg zijn in hun vak, de klanten vanzelf komen.

Wat zet je op Facebook

Je kunt heel veel verschillende soorten post maken voor je Facebookpagina en je kunt er dagen zoet mee zijn. Voordat je hier veel tijd in investeert, moet je in het achterhoofd houden dat mensen vooral naar Facebook komen om vermaakt te worden. Ze willen leuke filmpjes zien, grappige foto’s, tests maken, raadsels oplossen, geïnspireerd worden door quotes en succesverhalen. Maar dan wel met het gevoel dat het voor hun ook binnen handbereik is. Je moet je ideale client dus heel goed kennen en echt weten waar de interesses liggen. Zodat je daar op in kunt spelen en gebruik van kunt maken. Dan vallen jouw Facebook posts beter op en worden ze makkelijker gedeeld.

Een aantal voorbeelden van post die je kunt maken, er vanuit gaande dat je een eigen Facebookpagina hebt. Want dat is wel een vereiste. We raden je echt af om het vanuit je persoonlijk Facebook account te doen.

  • Maak een Facebook event aan
  • Fill in the blanc
  • Quotes
  • Stel vragen
  • Content van anderen
  • Boekentips
  • Downloads
  • Q&A
  • Poll’s
  • Blog’s en nog veel meer

Facebook advertenties
Al met een paar euro per week kun je jouw bereik drastisch vergroten. Je moet van te voren goed bedenken met welk bericht je wilt adverteren. Ook moet je van te voren voor jezelf helder in kaart hebben gebracht, wie jouw ideale cliënt is, welke interesses zij hebben en of je een bepaald deel van Nederland wilt bereiken of heel Nederland. Als je dat weet kun je aan de slag met het opstellen van een gesponsord Facebook bericht.

Ideaal voor gesponsorde berichten zijn de posts waarin in je een gratis workshops aanbiedt, en gratis kennismakingsgesprek, een webinar of iets aanbiedt dat ze gratis kunnen downloaden. De advertentie moet voornamelijk voor jouw ideale cliënt een aantrekkelijk (gratis) aanbod zijn. Het is een kwestie van jouw doelgroep verleiden tot het zetten van die belangrijke stap, namelijk zijn of haar email adres achterlaten of zich inschrijven. Bij alles wat je onderneemt als ondernemer moet je altijd weer terug naar de basis. Namelijk wie is mijn doelgroep en hoe kan ik die het beste bereiken en verleiden. Daarom is het noodzakelijk dat je jouw ideale cliënt eigenlijk nog beter kent dan jij jezelf kent.

Zoek je inspiratie over je ideale client lees dan deze twee blogs

Natuurlijk kun je altijd deelnemen aan onze gratis workshop waarin we o.a. op zoek gaan naar jouw ideale cliënt. Of maak iedere maand kans op een gratis Focus & Vision sessie. Klik hier voor meer informatie. Wees er snel bij want we geven maar 2 sessies per maand gratis weg.