Kernwaarden – Het DNA van je praktijk

Kernwaarden betekenis
Het zijn de waarden die jij als mens belangrijk vindt. Vaak heb je als mens andere kernwaarden dan als ondernemer. Het zijn de drijfveren die jou vormen en het fungeert als een soort kompas. Want wat je doet of wilt gaan doen, kun je toetsen aan de kernwaarden die je gekozen hebt. Het helpt je dus heel concreet bij het maken van keuzes en het (bij)stellen van je doelen. Je kunt kernwaarden zien als het DNA van jouw organisatie. Bij kernwaarden moet je denken aan zelfstandig gebruikte bijvoeglijke naamwoorden.

Enkele voorbeelden
Daadkrachtig, creatief, nieuwsgierig, betrokken, fijnzinnig, energiek en nauwkeurig. Zo zijn er nog tientallen.  Onderaan de pagina kun je de lijst met kernwaarden downloaden. De kernwaarden van 2BeSuccessful zijn bijvoorbeeld enthousiast, persoonlijk en praktisch.

Hoe kies je kernwaarden voor je praktijk
Natuurlijk zijn er honderden manieren om jouw kernwaarden te achterhalen. Als ik je nu zou vragen jouw kernwaarden te benoemen, kom je waarschijnlijk niet heel ver. Ergens is dat ook wel logisch want hoe vaak staan we stil bij wat onze kernwaarden zijn. In al onze trainingen en workshop komt het onderdeel kernwaarden terug. Juist omdat het zo ontzettend belangrijk is voor de vorming van je praktijk.

Maak het zo specifiek mogelijk
Wij geven een lijst met kernwaarden, waaruit een top 10 moet worden gekozen. Maar als we ze dan vervolgens vragen deze terug te brengen naar 3, is dat wel heel spannend, want dan moeten ze schrappen en keuzes maken. De gekozen kernwaarden zijn een onderdeel bij het formuleren van de persoonlijke boodschap <link> wat ook terugkomt. Want een sterke persoonlijke boodschap helpt je bij het sneller realiseren van jouw doelen als ondernemer.
Hoe helpt het jou bij bouwen aan een bloeiende praktijk
a) Focus
Het formuleren of misschien beter gezegd het kiezen van je kernwaarden helpt je om een betere focus te krijgen. Waar ga je wel voor en waar ga je niet voor.

b) Helderheid
Het geeft jou helderheid, maar ook jouw cliënt of website bezoeker. Want die weet direct waar jij voor staat

c) Richting
Omdat iedere kernwaarde om een unieke aanpak vraagt. Zo vraagt de kernwaarde ‘daadkracht’ om een andere strategie en andere handelingen dan de kernwaarde ‘fijnzinnigheid’.

d) Inzicht
Doordat je goed weet wat jij belangrijk vindt, weet je ook welke richting je op wilt en hoe je dit wilt gaan bereiken.

e) Onderscheidend vermogen
Wist je dat kernwaarden een goed instrument zijn om je te onderscheiden van je con-collega’s en bij het aantrekken van cliënten die bij jou passen?

Download hier de kernwaardenlijst