Een goede persoonlijke boodschap werkt als een magneet

Een goede persoonlijke boodschap werkt als een magneetJe bent als coach of therapeut net begonnen met je praktijk, of je bent al een tijdje bezig. Op een verjaardag of een borrel kom je in gesprek en wordt er aan je gevraagd wat voor werk je doet.
‘uh, ik ben coach/therapeut’ is dan vaak het enige dat je vertelt. En dat is zo jammer…

Jouw praktijk als een begrip
Je wilt namelijk heel graag dat jouw naam en jouw praktijk een begrip worden. Iemand die een coach / therapeut zoekt, hoort dit graag via via. ‘Ik ken iemand en die is gespecialiseerd in ….. Heb ik laatst op een feestje/bijeenkomst/verjaardag ontmoet en lijkt me echt iets voor jou’.
Daarna gaat deze potentiële cliënt op internet op zoek naar jouw gegevens. Dat is vaak de weg die wordt bewandeld.

Maar hoe vertel je in een paar zinnen wie je bent, wat je doet en hoe je de ander kunt helpen en laat je zien dat je echt passie voor je vak hebt? 

De persoonlijke boodschap
Dit vertel je in jouw Persoonlijke Boodschap, ook wel ‘elevator pitch’ genoemd. Je persoonlijke boodschap bestaat uit de volgende onderdelen:

  • wie is jouw cliënt, wie is jouw doelgroep?
  • welke kernwaarden, kwaliteiten gebruik jij om jouw cliënten te helpen?
  • welke problemen, klachten heeft jouw cliënt die jij kan oplossen?

Dat verwoord je d.m.v. de volgende zin:
Ik werk op een [kernwaarden] manier met [doelgroep] die worstelen met [probleem], om ervoor te zorgen dat [resultaat].

Voorbeelden persoonlijke boodschap

  • Ik help met bevlogenheid en daadkracht ouders van kinderen met ADHD en ADD om hun kinderen zonder medicatie goed te laten functioneren.

  • Ik breng energiek en vol passie mensen met een burn-out en depressie mentaal en fysiek in beweging zodat ze hun (levens)vreugde hervinden.

  • Ik werk proactief, gedreven en met humor met leidinggevenden van callcenters die worstelen met het grote verloop binnen hun team om ervoor te zorgen dat medewerkers langer in dienst blijven.

Het resultaat en het effect
Het verschil of je vertelt dat je coach / therapeut bent of dat je jouw persoonlijke boodschap uitspreekt is net zo groot als dag en nacht. Het formuleren van je persoonlijke boodschap zorgt er in eerste instantie voor dat je voor jezelf helder hebt wat je doet en voor wie, en ten tweede maak je de mensen aan wie je het vertelt nieuwsgieriger. Wij durven echt te beweren dat als jij je persoonlijke boodschap uitspreekt, dat je gaan sprankelen. Laat dat nou net hetgeen zijn waar mensen door geraakt worden en meer van willen proeven.

Een ander voordeel is dat jij direct duidelijk kan maken aan jouw potentiële cliënt welke oplossing je biedt voor zijn of haar probleem. Je verkoopt immers een nieuw toekomstperspectief en niet je coaching of therapie.

Inspiratieworkshop De promotie van jouw praktijkBenut deze kans
Het formuleren van je persoonlijke boodschap kan knap lastig zijn om in je eentje te doen. Daarom geven wij op woensdag 8 maart een gratis inspiratieworkshop ‘Promotie van je Praktijk, waarin we o.a. gezamenlijk aan de slag gaan met het kiezen van jouw kernwaarden, het bepalen van je doelgroep het schrijven van je persoonlijke boodschap. Laat deze kans niet liggen en meld je nu aan