Dit is wat je vooral niet moet doen, als je een (nieuwe) website wilt

Jaren geleden toen ik voor het eerst mijn eigen website maakte, stapte ik ook in de bekende valkuil. Ik beschikte toen nog over weinig inspiratie. Ik wist niet goed wat ik op mijn website moest zetten, had geen beeld bij het design. Ik wist zelfs niet eens welke kleuren ik mooi vond voor mijn website.

Dus deed ik, wat heel veel gedaan wordt, ik opende Google en ging kijken naar websites van concurrenten. In eerste instantie kijk je vooral naar de uitstraling. Voor je het weet ben je uren verder en kun je geen website meer zien, pffff. Dan blijkt al snel dat je heel duidelijk weet wat je niet wilt. Maar dat je steeds minder helder hebt wat je wel wilt.

Een onbestemd gevoel

In eerste instantie leg je die link nog niet, maar je bent je wel bewust dat je humeur snel achteruit gaat en dat je een onbestemd gevoel hebt. Je schrijft dat gevoel nog toe aan het feit dat je niet graag achter de computer zit. Ondanks die zoektocht weet je nog steeds niet echt hoe en wat voor jouw website. Dus ga je de volgende dag weer vol goede moed aan de slag. Weer bekijk je eindeloos veel websites van concurrenten en niet-concurrenten. Er gaan dagen voorbij, zonder dat je het gevoel hebt dat je ook maar een steek verder komt. En dat onbestemde gevoel raak je ook niet helemaal kwijt.

De knipperende cursor van een leeg document

Een website bestaat natuurlijk ook uit teksten, want daarmee kun je een bezoeker verleiden contact met jou op te nemen of zijn gegevens achter te laten. Aangezien je naar een leeg Word document blijft kijken met een knipperende cursor, ga je weer op internet zoeken om inspiratie op te doen voor je eigen teksten. Wederom verdiep je je in verschillende websites van con-collega’s. Je bekijkt zelfs de tekst van de opleiding die jij destijds hebt gevolgd voor inspiratie.

Het ‘project website’ wordt weer verder voor je uit geschoven…

Grote kans dat je het daar ook niet vindt, dus zoek je in boeken en nog meer websites die je nog niet had bezocht. Maar hoe meer je de teksten leest hoe intenser dat onbestemde gevoel lijkt te worden. En dat terwijl je nog geen letter op papier hebt staan. Veel coaches en therapeuten klappen op dit moment hun computer net iets te hard dicht. Maar wat zo jammer is, is dat het ‘project eigen website’ weer verder voor je uit wordt geschoven. Zonder website en goede teksten is het extra lastig om nieuwe cliënten aan te trekken.

De valkuil: inspiratie wordt…
Herken je dit scenario? Dat betekent dat jij ook in die bekende valkuil bent gestapt. Het begon met inspiratie opdoen, maar veranderde gaande weg in jezelf vergelijken met de concurrent. Je bent gaan twijfelen aan je eigen potentie en talenten. En ik sommige gevallen komen negatieve overtuigingen aan de oppervlakte, zoals:

  • Ik kan het toch niet
  • Ik ben nog niet goed genoeg
  • Ik moet eerst nog een training volgen voordat ik cliënten kan helpen
  • Zit er wel iemand op mij te wachten
  • Zij zijn zoveel beter, wat heb ik nou te bieden
  • Ik ben er nog niet klaar etc, etc etc.

Dit kan nooit de bedoeling zijn van inspiratie opdoen. Nu je weet dat deze valkuil op de loer ligt kun je jezelf daarvoor behoeden.

  • Heb je dat onbestemde gevoel? Stop dan direct! Want dan heb je gekeken door een filter die niet goed voor jou werkt.
  • Voel jij je enigszins geïntimideerd omdat je con-collega’s een mooie website heeft met gave teksten? Keer weer even terug naar binnen en stel jezelf de vraag, wat wil ik voor mijn cliënten betekenen? En hoe kan ik al mijn talenten en eigenschappen daarvoor inzetten.
  • Sta een momentje stil bij waar jij blij van wordt, waar jij energie van krijgt en wat jij belangrijk vindt.

KOM NAAR DE GRATIS WORKSHOP ‘Zichtbaar en meer impact’

In deze workshop helpen wij jou  om ‘marketingfouten’ te voorkomen. Ook leer je hoe je met één eenvoudige formule helder en to-the-point kunt zijn? Zodat je vol zelfvertrouwen kunt overbrengen wat jij te bieden hebt en waar je zo gepassioneerd over bent.