Wat te doen als je het lastig vindt om jezelf te verkopen

Nieuwe cliënten werven kan lastig zijn. Ongeveer 70% van de coaches en therapeuten vindt het lastig om hun eigen dienst te verkopen en zichtbaarder te worden. Vrouwen hebben hier meer moeite mee dan hun mannelijke collega’s. Als je iedere week weer nieuwe cliënten wilt, moet je wel werken aan je zichtbaarheid en jezelf promoten. Er is een makkelijke manier om dit met gemak (zonder schaamte of weerstand) te doen.

Maar het kan makkelijker
Het werkt heel simpel. Je ontwikkelt een gratis ‘digitale weggever’ die je op je website plaatst in ruil voor een email adres. Als je eenmaal het email adres hebt, kun je een relatie opbouwen en het vertrouwen winnen door deze mensen regelmatig een mail te sturen. Iets promoten dat je vervolgens gratis weggeeft, dat vind je vast niet lastig.

Door deze techniek in te zetten heb je niet het gevoel dat je ‘jezelf verkoopt’. Het wordt zelfs leuk en makkelijk om je praktijk te promoten. Begin nou niet gelijk al met te zeggen dat het niets voor jou is. Of dat het niet in jouw vakgebied werkt. De cijfers liegen er niet om: email marketing is zelfs 40x effectiever dan het inzetten van social media.

Waarom dit zo goed werkt
Gratis iets weggeven zoals een cadeautje, tips of kennis van waarde is één van de manieren om het gevoel van wederkerigheid op te roepen. Als tegenprestatie laten jouw bezoekers hun naam en email adres achter. Vanaf dat moment kun jij beginnen met je email marketing strategie uit te rollen. Zo’n cadeautje wordt ook wel gratis weggever genoemd.

Gratis weggevers
Er zijn oneindig veel weggevers te bedenken en te ontwikkelen die jou niets kosten, hooguit een paar uurtjes van je tijd. Een aantal ideeën voor weggevers zijn:

  • E-Book
  • Worksheets
  • Checklists
  • Workbook
  • Top Tips
  • Printables and Planners
  • Templates
  • Mini email course
  • En nog veel meer
  • Audiobestand

Enkele voorbeelden

  • Gratis weggever voor een Detoxcoach: Een receptenboekje met 7 detox smoothies voor moeders met een drukke baan.
  • Gratis weggever voor een Loopbaancoach: De ultieme checklist voor een super LinkedIn profiel.
  • Gratis weggever voor Running therapeut: audio met ademhalingsoefeningen voor in de ochtend en voor het slapengaan.

Waarom heb je een gratis weggever nodig
Tegenwoordig schrijven mensen zich echt niet meer in voor het ontvangen van een nieuwsbrief. Maar als jij op jouw website iets van waarde weggeeft in ruil voor hun emailadres doen ze dat veel makkelijker. Daarmee geven ze jou toestemming om hen regelmatig te mailen. Zoals de Amerikanen het zeggen ‘the money is in the list’. Email marketing is gratis en het rendement is hoog.

Wat heb je nodig voor een gratis weggever
In feite heb je niets nodig om je eigen weggever te maken, behalve een beetje creativiteit en inspiratie. In Word of Powerpoint kun je al prachtige gratis weggevers maken. Wil je een audiobestand als gratis weggever inzetten, dan kun je dat gewoon met je mobiele telefoon doen. Zolang je maar iets maakt dat aansluit bij je doelgroep, dat het van waarde is voor hun leven. Natuurlijk moet het ook aansluiten bij wat jij doet als coach of therapeut.