Als je wilt groeien met jouw coachpraktijk kom je ook jezelf tegen

Je coachpraktijk laten groeien is een groot verlangen van veel coaches en therapeuten. Ondanks dat dit verlangen groot is, is de weerstand voor de keerzijde van dit verlangen ook groot. Want als je wilt groeien, moet je zichtbaar en vindbaar worden. En dat is voor velen echt spannend en soms eng.

Je coach praktijk laten groeienAls jouw praktijk groeit, ga je als het goed is ook meer omzet draaien. Dit idee lijkt heel aantrekkelijk, maar op onbewust gebied steken diverse weerstanden, angsten, overtuigingen en oordelen de kop op. Waardoor het helemaal niet meer zo aantrekkelijk lijkt om te groeien en dus saboteer je jezelf.

Een bloeiende praktijk heeft voor iedere coach en therapeut weer een andere betekenis en daar hoort een ander plaatje bij. De ene wil voornamelijk vrijheid en ander juist zelfstandigheid en voldoening. Voor weer een ander betekent een bloeiende praktijk voornamelijk financiële vrijheid. Wat is de voornaamste reden dat jij wilt groeien met jouw praktijk?

Groeien en bloeien hoe doe je dat? In feite zijn er in de basis maar drie manieren om je praktijk te laten groeien. Namelijk:

  1. Het aantal klanten laten toenemen
  2. De gemiddelde transactie-waarde per klant vergroten
  3. Het aantal transacties per klant verhogen

Optie 1:
Het aantal klanten laten toenemen, betekent dat je meer uren moet werken. Als vrijheid en meer vrije tijd belangrijk is, is dit voor jou niet de juiste optie. Hoeveel uur per week wil jij besteden aan coachen of het begeleiden van mensen? Een ander nadeel is dat je in je achterhoofd altijd bezig bent met het werven van de volgende klant. Helemaal als coach of therapeut heb je de ene week of maand meer klanten dan de andere.

Optie 2:
Zoals ik in het begin al aangaf is dit iets wat veel coaches en therapeuten echt lastig vinden. Want dan moet je namelijk je prijs verhogen. Wij merken bij onze klanten dat hier echt veel weerstand op komt. Maar ook ongeloof dat hun sessies meer waard zijn dan de prijs die ze nu vragen. “Dat kan/durf ik echt niet te vragen zo’n hoog uurtarief”, is dan vaak het antwoord. Ze staan er niet bij stil dat er voorbereidingstijd nodig is en achteraf ook tijd nodig is, bijvoorbeeld voor verslaglegging. Wat denk je van al die uren en kosten die je hebt besteed aan je opleiding en je eigen ontwikkeling?

Optie 3
Is een veilig tussenstap als je wel wilt groeien, maar niet een hoger tarief wilt vragen. Wat je dan doet, is je huidige cliënten een extra dienst, service, product of upgrade bieden. Als je alleen maar uurtje-factuurtje aanbiedt, kun je nu misschien ook een training aanbieden. Of heb je een dienst dat past bij een volgende fase in het leven van jouw cliënt. De mogelijkheden zijn ongekend. Je moet vooral denken in termen van “Wat heeft mijn cliënt NU nodig om de volgende stap te zetten”.

Weet jij wat jouw waarden zijn?
Wat heel goed helpt om je praktijk te laten groeien en waardoor het makkelijker is om cliënten aan te trekken, is veel meer stil staan bij wat jouw dienst, coaching, therapie jouw cliënt oplevert. Wat is zijn of haar huidige staat of situatie en wat is de transformatie die hij of zij doormaakt bij jou. Een cliënt heeft geen geld over voor coaching of therapie, maar wel honderden tot duizenden euro’s voor het eindresultaat. Doe er je voordeel mee!

Wil je meer weten over deze onderwerpen, kom dan naar de gratis workshop Zichtbaar met meer Impact of meld je aan voor een Focus & Vison sessie, waarvan we er twee per maand gratis weggeven.