Een aantrekkelijker aanbod creëren

12 in een dozijn
Coaching is op veel plekken hetzelfde in de ogen van de cliënt. Ondanks dat je andere technieken gebruikt, je persoonlijkheid niet hetzelfde als de concurrent en ook je talenten, vaardigheden en ervaringsdeskundigheid anders zijn dan van je con-collega. Hiervan ben jij je misschien wel bewust, maar voor jouw ideale cliënt of de bezoeker van je website is dit meestal niet helder.

Top 5 coachvragen (bron coachingmonitor 2016)

  1. Zelfontplooiing
  2. Werk-privé balans
  3. Samenwerken met collega’s
  4. Loopbaan/ carrière
  5. Stress en/ of Burn-out

Niet jouw tijd, maar jouw expertise is geld waard
Je doet er goed aan om je niet te laten betalen per behandeling. Wist je dat het aanbod van de meeste coaches en therapeuten bijna allemaal hetzelfde is; namelijk 1-op-1-sessies met als verdienmodel uurtje-factuurtje. Wist je dat deze vorm zo ongeveer de minst effectieve manier is, voor beide partijen

Vier grootste nadelen van uurtje-factuurtje

  1. Je moet harder werken voor minder geld
  2. De cliënt krijgt een vertekend beeld van de waarde die jij levert.
  3. Je doet jezelf te kort
  4. Je cliënt wordt onbewust gestimuleerd om niet tot de kern te komen

Cliënten betalen graag (meer) voor iemand die ze begeleidt om:

  • Een betere versie van zichzelf te worden
  • Problemen te overwinnen
  • Toe te werken naar het nieuwe toekomstperspectief
  • Persoonlijke ontwikkeling vorm te geven

Heb jij het lef om het anders te doen
Met al deze kennis in je achterhoofd wordt het makkelijker om een aantrekkelijker aanbod te creëren voor jouw cliënten. Dat je ook nog eens meer gaat opleveren. Als het goed is, houd je zelfs meer vrije tijd over. Zo’n aanbod vormen, moet je niet te licht over denken. Dat kost echt tijd en ook lef. Er zijn namelijk niet veel coaches en therapeuten die durven af te wijken van uurtje-factuurtje en betalen per sessie.

Wat helpt om zo’n aantrekkelijk aanbod te ontwikkelen, is dat je leert te kijken vanuit het oogpunt van jouw cliënt. Om een nieuwe vorm van jouw diensten te creëren moet je eerst de vorm los laten. We hebben een stappenplan ontwikkeld om je op weg te helpen.


In 5 stappen zelf een aantrekkelijker aanbod creëren

  1. Werk je ideale cliënt tot in detail uit. Schrijf bij voorkeur een soort personage alsof het een bekende van je is.
  2. Maak een beschrijving van zijn / haar uitdagingen in het leven en met betrekking tot de problemen
  3. Maak een lijst van interessegebieden van deze cliënt. Denk hierbij aan ‘welke vragen stellen ze zichzelf’
  4. Omschrijf de waarde die jij levert, zo concreet mogelijk. De waarde die jij levert is o.a. wat jouw ideale klant wel weer kan of doet en wat hij voorheen niet deed of kon.
  5. Denk eens goed na over hoe jouw ideale cliënt het beste geholpen is. Vaak is het een combinatie van diverse vormen van jouw dienstverlening.
  6. Vorm een combinatie van de onderstaande onderdelen en varieer dat met een variatie in doorlooptijd van het traject

Stel een pakket samen met onderstaande voorbeelden ter inspiratie

  1. Groep coaching
  2. What’s app ondersteuning
  3. Telefonisch spreekuur
  4. Email ondersteuning
  5. Training
  6. 1 op 1 coaching
  7. Live coaching calls
  8. Huiswerkopdrachten
  9. Filmpjes en of audio ondersteuning
  10. Facebookgroep / community
  11. LinkedIngroep / community

Een aantrekkelijk aanbod is een afgebakend traject
Je cliënten betalen je niet meer voor je tijd, maar betalen je voor jouw kennis, kunde, kwaliteiten, ervaring en vaardigheden. En zeg nou zelf, dat is toch veel meer waard dat wat je nu vraagt? Daarbij is het voor jouw cliënten hiermee vele malen overzichtelijker wat ze krijgen, waar ze naar onderweg zijn en ze weten veel beter waar ze aan toe zijn.

Doorlooptijd
Vervolgens kun je variëren met de doorlooptijd. Sommige mensen willen echt intensief aan de bak met zichzelf en weer anderen hebben echt de tijd nodig voor hun eigen transformatie proces. Als de doorlooptijd van te voren al bekend is, maakt dat mensen gemotiveerder, omdat ze beseffen dat het in die periode van bijvoorbeeld 3 of 6 maanden moet gebeuren. Een deadline werkt in veel gevallen in het voordeel van de cliënt en ook in die van jou. Mensen zijn dan gemotiveerder dan dat ze na iedere sessie weer een nieuwe afspraak plannen.

Veel succes en we helpen je graag!