3 meest gemaakte website fouten en hoe jij dat zelf kunt voorkomen

1. Te algemene tekst
2. De technieken uitleggen
3. Tekst gaat niet over de cliënt

In de loop der tijd hebben wij heel veel websites van coaches en therapeuten bekeken en beoordeeld. Terwijl wij dat deden, kwamen we tot de conclusie dat er een patroon was in de ‘fouten’ die gemaakt worden. Het zijn geen grote fouten, maar als jij deze ook maakt, kun je uiteindelijk veel potentiële cliënten mislopen.

Het goede nieuws is dat met slechts een paar kleine aanpassingen jij zelf jouw website kunt verbeteren. Dat is nog eens makkelijk geld verdienen. Als je nog geen website hebt, maar wel bezig bent die te (laten) maken, kun je dit als checklist gebruiken.

Fout 1: te algemene tekst
Wij hebben gemerkt in onze trainingen en tijdens individuele coaching trajecten dat het voor coaches en therapeuten best spannend is om een doelgroep te kiezen. Al snel komt het gevoel op dat ze mensen (die hulp nodig hebben) buiten sluiten of afwijzen. Maar dat is juist helemaal niet het geval. Je kiest vooral cliënten die heel goed bij jou passen. Als je tekst op iedereen van toepassing kan zijn, zal niemand zich echt aangesproken voelen. Het gevolg: de bezoeker (jouw potentiele cliënt) klikt weg en gaat op zoek naar iemand anders die hem/haar wel direct aanspreekt. Heb je nog geen doelgroep gekozen, lees dan deze twee blogs.

Wat je zou kunnen doen:
Benoem de specifieke pijnpunten van jouw potentiele cliënt. En werk die op zo’n manier uit dat hij zich weer even bewust wordt hoe deze pijnpunten zijn dagelijks leven beïnvloeden.

Fout 2: De techniek of methode uitleggen
Als coach of therapeut heb je voor een of meerdere technieken gekozen om te gebruiken in je praktijk. En dat is heel goed. Waar het in de meeste gevallen mis gaat, is wanneer je denkt dat je de hele visie, filosofie erachter en zelfs het levensverhaal van de grondlegger op je website wilt uitleggen. Het is niet de techniek waardoor de mensen zich aangesproken voelen. Jouw potentiële cliënt deelt niet jouw passie voor de techniek of stroming. Hij is vooral geïnteresseerd in….zichzelf.

Wat je zou kunnen doen:
Benoem kort de techniek die je toepast en hoe dit een positief effect heeft in het traject van je cliënt. Misschien dat je kunt beschrijven wat het voor jou heeft betekend. Daarmee laat je jezelf meer zien.

Fout 3: De tekst gaat niet over de cliënt
Ondanks dat het jouw website is en met hart en ziel jouw werk doet, gaat het in feite niet over jou. Dit klinkt krom en tegenstrijdig, maar toch werkt het zo. Mensen en dus ook jouw cliënten zijn van nature heel egoïstisch. Ze zijn alleen maar geïnteresseerd in zichzelf. Eigenlijk staat deze ‘fout’ op nummer 1 van de meest gemaakte fouten. Het lijkt wel of coaches en therapeuten denken dat ze cliënten kunnen overtuigen door hun cv op te noemen. Sorry je dit te moeten vertellen, maar in feite gaat jouw website niet over jou.

Wat je zou kunnen doen:
Ongeveer 95% moet gaan over het leven van jouw potentiële cliënt. De andere 5% mag gaan over jouw kennis en kunde en hoe jij kan helpen zijn leven te vergemakkelijken door een traject bij jou af te nemen. Weet je waar jouw ideale cliënt wel in geïnteresseerd is: Hoe kom ik zo snel mogelijk van mijn probleem af of behaal ik zo snel mogelijk mijn doel zonder zo min mogelijk moeite.

Heb je vragen of zou je wel eens met ons willen sparren dan kan dat. Wist je al dat wij 2 maal per maand een gratis focus & Vision strategiesessie van 30 minuten verloten? Kijk hier voor meer informatie of om je op te geven.